dinsdag 22 maart 2011

'Producenten maken verpakkingen kleiner'

Het onderstaande bericht is afkomstig van de site nu.nl. Het artikel spreekt voor zich. Enige tijd geleden schreef ik een stuk over een soortgelijke ontwikkeling in de VS. Nu is het overal. Enkele bezoekers van deze blog hebben me voorbeelden gestuurd van kleinere verpakkingen (maar uiteraard geen 'kleinere' prijzen) in de Nederlandse supermarkten. Mocht u zoiets tegenkomen, meld het aub, via het mailadres edin@inflatiekomteraan.nl.

Ik ben namelijk benieuwd of de statistici van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) met dit effect rekening houden als ze de inflatie in Nederland berekenen. Over een paar weken zal ik ze een brief sturen met die vraag. Hoe meer Nederlandse voorbeelden ik heb voor dit soort praktijken, hoe moeilijker het voor ze wordt om de brief te negeren. Dus: ogen open in de supermarkt en ziet u iets verdachts...MAILEN MAAR.

Hier dan het artikel van nu.nl

Voedingsproducenten zoals Kraft, Mars en PepsiCo maken verpakkingen kleiner om de lage prijzen in supermarkten vol te kunnen houden. Dat schrijft de Britse krant Sunday Times dit weekend.

Grote supermarktketens in Groot-Brittannië voeren, net als in Nederland, al decennialang prijzenoorlogen om consumenten te trekken. Voedingsproducenten kunnen die lage prijzen lastig handhaven, nu de grondstofprijzen dit jaar mogelijk verdubbelen en consumenten niet bereid zijn meer uit te geven.

Grote producenten zoals Kraft, PepsiCo en Mars gebruiken daarom andere technieken om niet aan de lage prijzen te tornen: ze maken de verpakkingen van hun producten kleiner.

Toblerone
Zo kromp de grote Dairy Milk chocoladereep van Cadbury van 140 naar 120 gram en verkleinde PepsiCo het pak Tropicana sap van 1,75 naar 1,5 liter.

Krafts Toblerone kromp van 200 naar 170 gram en Tetley verkoopt nu thee met 88 in plaats van 100 zakjes in de doos.

Multipack
Er wordt volgens de krant zelfs bespaard op de hoeveelheid hondenbrokken in een zak. De prijzen van de producten krompen niet mee.

Een andere tactiek is het formaat van producten in een multipack te verkleinen. Een zakje chips in een grote verpakking kan bijvoorbeeld 5 gram minder wegen dan los.

Psychologisch
Deze tactiek helpt de producenten de kosten te reduceren, zonder psychologische prijsgrenzen te doorbreken. Een Britse expert legt uit dat consumenten schrikken als er duidelijk een hogere prijs staat bij een alledaags product.

Supermarkten hebben volgens de kenners allerlei manieren om producenten onder druk te zetten. Ze schrappen het product nog niet uit het assortiment, maar kunnen het wel uit de promotionele activiteiten weghouden.

© ANP / Nu.nl

1 opmerking: