Unilever verhoogt de prijzen van zijn wasmiddelen en andere producten met soms 15 procent volgende maand. Niet schrikken of meteen de kelder vol stoppen met Robijn en Omo. De prijzen gaan namelijk in China omhoog. Dat meldt de Chinese krant Shanghai Daily. Unilever heeft de prijsverhogingen bevestigd.
Al eerder heeft McDonalds de prijs van zijn Happy Meal en andere broodjes verhoogd in China.
Daarmee zijn Unilever en McDonalds al lang geen uitzonderingen. Heel veel bedrijven verhogen hun prijzen in China.
De reden is geen specifieke Chinese ontwikkeling maar de gestegen prijzen van grondstoffen die bedrijven als Unilever zelf moeten kopen om wasmiddel, hamburgers of wat ze verder ook maken. Daarnaast wordt transport duurder, door de hoge olieprijs, maar ook verpakkingen voor die producten, aangezien paper ook duurder is geworden.
Europa en Nederland zijn daar niet immuun voor. Al enkele maanden stijgt de inflatie ook in ons werelddeel. De inkoopkosten van de Nederlandse bedrijven stijgen al maanden, blijkt uit de maandelijkse barometer van de NEVI, de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement. In februari dit jaar was de stijging zelfs het grootst sinds de NEVI die gegevens bijhoudt.
Die prijsdruk sijpelt nu al enige tijd door naar de consument, maar meer prijsstijgingen zijn te verwachten de komende tijd. Bedrijven berekenen de kosten namelijk wel door aan de consument, maar dat is veel minder dan wat ze zelf moeten betalen. Hoe langer dat aanhoudt, hoe meer hun winst onder druk komt te staan.
Grote kans dat de bedrijven de gestegen kosten ook de komende tijd niet helemaal zullen kunnen doorberekenen. Dan ontstaat er een situatie die voor niemand erg leuk is, noch voor de consument noch voor de belegger, namelijk dat de prijzen blijven stijgen, hoewel niet hard, en de winsten steeds meer onder druk komen te staan.
Beleggingsanalisten maken er een jaarlijks spelletje van, raden op welke stand de AEX het jaar zal afsluiten. Net zo relevant is echter hoeveel Robijn eind dit jaar zal kosten?
Al eerder heeft McDonalds de prijs van zijn Happy Meal en andere broodjes verhoogd in China.
Daarmee zijn Unilever en McDonalds al lang geen uitzonderingen. Heel veel bedrijven verhogen hun prijzen in China.
De reden is geen specifieke Chinese ontwikkeling maar de gestegen prijzen van grondstoffen die bedrijven als Unilever zelf moeten kopen om wasmiddel, hamburgers of wat ze verder ook maken. Daarnaast wordt transport duurder, door de hoge olieprijs, maar ook verpakkingen voor die producten, aangezien paper ook duurder is geworden.
Europa en Nederland zijn daar niet immuun voor. Al enkele maanden stijgt de inflatie ook in ons werelddeel. De inkoopkosten van de Nederlandse bedrijven stijgen al maanden, blijkt uit de maandelijkse barometer van de NEVI, de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement. In februari dit jaar was de stijging zelfs het grootst sinds de NEVI die gegevens bijhoudt.
Die prijsdruk sijpelt nu al enige tijd door naar de consument, maar meer prijsstijgingen zijn te verwachten de komende tijd. Bedrijven berekenen de kosten namelijk wel door aan de consument, maar dat is veel minder dan wat ze zelf moeten betalen. Hoe langer dat aanhoudt, hoe meer hun winst onder druk komt te staan.
Grote kans dat de bedrijven de gestegen kosten ook de komende tijd niet helemaal zullen kunnen doorberekenen. Dan ontstaat er een situatie die voor niemand erg leuk is, noch voor de consument noch voor de belegger, namelijk dat de prijzen blijven stijgen, hoewel niet hard, en de winsten steeds meer onder druk komen te staan.
Beleggingsanalisten maken er een jaarlijks spelletje van, raden op welke stand de AEX het jaar zal afsluiten. Net zo relevant is echter hoeveel Robijn eind dit jaar zal kosten?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten