donderdag 13 januari 2011

Nauwelijks te merken prijsverhogingen

Zoals regelmatige bezoekers van dit blog weten, heb ik in het verleden veel aandacht besteed aan het verschil tussen de officiële inflatiecijfers en de werkelijke prijsstijgingen. Om herhalingen te voorkomen verwijs ik de lezer naar dit en dit stuk. In mijn boek Het inflatiespook – waarom de inflatie in Nederland zal toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen heb ik een heel hoofdstuk gewijd aan het genoemde verschil.

Maar er is nog een manier waarop de inflatie in werkelijkheid veel hoger kan zijn zonder dan de officiële inflatiecijfers dat weergeven. Neem een voorbeeld uit een artikel dat ik onlangs tegenkwam.

Walmart, een grote winkelketen in de VS, haalde onlangs zijn ‘Great Value’ (prijs 9,98 dollar voor een pak van ongeveer 1,1 kilo) koffie uit de schapen. Twee weken later was dezelfde koffie weer verkrijgbaar. De verpakking was nu alleen ongeveer 960 gram en de nieuwe prijs bedraagt 10,48 dollar. Bovendien is de koffie van mindere kwaliteit (van 'Premium Columbian' Decaffeinated nu '100% Classic Decaf').

Walmart is geen uitzondering. Kraft Foods (bekend van onder meer Toblerone en Philadelphia) heeft onlangs in de VS het gewicht van zijn vetvrije kaas verlaagd, terwijl de prijs gelijk is gebleven, meldt persbureau Reuters. Dat komt neer op een behoorlijke, maar veel minder opvallende, prijsverhoging. Prijsverhoging die overigens onder de radar van de officiële inflatiecijfers blijft. Reuters noemt nog enkele voorbeelden hiervan.
Maar dat zijn de Verenigde Staten, kan iemand tegenwerpen.

Maakt u zich geen illusies, ook in Nederland gebeurt dat. Althans, dat is ook in Nederland in het verleden vaak gebeurd (met waspoeder bijvoorbeeld) en ik heb geen enkele reden aan te nemen dat dat niet meer gebeurt. Vandaar een oproep aan u, de lezer: komt u voorbeelden ervan in Nederland tegen, laat het me alstublieft weten, u kunt me mailen op edin@inflatiekomteraan.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten