maandag 25 oktober 2010

Japanse toestanden ook bij ons?

Onlangs vond ik in mijn inbox een rapport van Rabobank International. Ik lees ze altijd graag, ik vind de economen van Rabobank International erg goed (toegegeven, deels doordat ik met een aantal van hen ooit samen heb gewerkt).

Dit rapport was getiteld ‘Deflatie komt eraan?’ Daarin hebben de economen Shahin Kamalodin en Jan Lambergts gekeken naar de verschillen tussen de ervaringen van Japan in de jaren negentig en de situatie nu. Vaak valt namelijk te lezen dat het Westen Japan achterna zal gaan en dus zal afglijden in een diep deflatiemoeras.

In mijn een paar weken geleden uitgekomen boek Het inflatiepook – Waarom de inflatie in Nederland gaat toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen heb ik een heel hoofdstuk gewijd aan dezelfde vraag en ook gekeken naar de situatie in Japan toen en in het Westen nu.

Een van de redenen waarom het Westen geen Japanse toestanden zal beleven, heeft te maken met de reactie toen in Japan en nu bij ons.

De Japanse overheid reageerde heel langzaam toen de crisis het land van de rijzende zon overviel. Een groter verschil met de reactie van de Westerse regering in de huidige crisis is nauwelijks mogelijk. Alles werd hier uit de kast gehaald om de crisis te bevechten. Dat is duidelijk te zien aan de snelle toename van begrotingstekorten in de Westerse landen. Die hebben geld in de economie gepompt als bezetene.

Dat hebben ze gedaan omdat ze wisten wat dé fout was in Japan destijds en tijdens de Grote Depressie in de jaren dertig van de vorige eeuw: de overheden reageerden veel te traag.

En dan is de nog de monetaire kant. De Westerse centrale banken hebben samen de officiële rentes snel en fors verlaagd. Die van de Fed staat op 0 procent, de Britse centrale bank houdt die op 0,5 procent en de Europese Centrale Bank op 1 procent. Laag, lager, laagst zeg maar.

Maar dat was niet alles. Daarnaast pompten ze, vooral de Fed en de Britse centrale bank, duizenden miljarden dollars, euro’s en ponden in de economieën (een proces dat bij lange na niet voorbij is overigens). Voor dat alles hadden ze slechts enkele maanden nodig. De Japanse centrale bank destijds heeft er bijna een decennium over gedaan.

Een van de argumenten die ik in mijn boek aanhaal voor waarom we ons geen zorgen hoeven te maken over een langdurige periode van deflatie, heeft daarmee te maken. Juist doordat de Westerse overheden en centrale banken het Japans verloren decennium op hun netvlies hebben, zal ons dat lot worden bespaard. Mede daardoor zal echter bij ons de snel oplopende inflatie en geen deflatie het probleem zijn de komende jaren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten