vrijdag 8 oktober 2010

ECB ziet inflatierisico’s in de nabije toekomst

Zoals elke eerste donderdag elke maand is ook gisteren het bestuur van de Europese Centrale Bank (ECB) bijeen gekomen. Uit alle euro-hoofdsteden kwamen de centrale bankiers, per vliegtuig of auto, naar Frankfurt.

Echt spannend was het niet wat ze na afloop te melden hadden. Een dingetje viel me wel op. Tijdens de persconferentie na afloop gaf de president, de Fransman Jean-Claude Trichet (die volgens het Duitse weekblad Focus uw geld op het spel zet) aan dat de economische groei gevaar loopt mochten de olie- en de prijzen van andere grondstoffen stijgen of de protectionistische krachten sterker worden. Dat kan niet alleen de economische groei raken, maar ook de inflatie aanjagen.

Hoe ziet de situatie er wat die twee gevaren betreft uit? En dan niet de komende maanden alleen. Veel belangrijk is het beeld voor de komende jaren. Toen ik bij het schrijven van mijn boek over het  gevaar van fors stijgende inflatie schreef, werd ik met elke pagina die over het toenemend protectionisme en het vooruitzicht voor de grondstoffenprijzen gaat, meer en meer bezorgd. Maar ook vrolijk, want zoals ik in een heel hoofdstuk uitleg, schuilen daar mooie kansen in om de inflatie te verslaan.

Lees ook:  Beleggers schaffen massaal doorlopende inflatieverzekering aan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten