donderdag 7 april 2011

Boodschappen duurder

Ik weet niet hoe vaak ik op deze blog, in columns of in mijn boek Het Inflatiespook geschreven heb dat wanneer bedrijven aan de achterdeur meer moeten betalen, vroeg of laat de prijzen aan de voordeur, lees de prijzen die de consument betaalt, ook zullen stijgen.

De kostenstijgingen niet doorberekenen is namelijk niet vol te houden, zonder dat de winstgevendheid eraan gaat. Dat de economische groei laag is, doet daar niets aan af. Veel economen stellen namelijk dat de inflatie niet kan stijgen als de economie niet lekker draait. Zoals ik eerder in mijn blog 'Pas op voor economen die 'output gap' roepen' heb geschreven, kan dat argument echt naar het rijk der fabeltjes worden verwezen.

Beleggers die zich aan de genoemde redenering dat lage groei en hoge inflatie niet samen kunnen gaan, vastklampen en hun beleggingsbesluiten daarop baseren, kunnen beter gaan gokken in een casino. De kans op winst is namelijk groter volgens mij.

Hieronder een bericht van de site nu.nl. Het bericht spreekt voor zich.


AMSTERDAM - De prijzen in de supermarkt zijn de afgelopen maanden flink omhoog gegaan. Vooral voor verse artikelen als aardappelen en vlees moesten klanten dieper in de buidel tasten.

In februari stegen die prijzen met tien procent, schrijft De Telegraaf donderdag op basis van onderzoek van GfK.
Ook de prijzen van pasta, koffie en rijst liggen met vijf procent fors hoger dan in januari. Volgens GfK-directeur Joop Holla komt dat mede doordat januari doorgaans een promotiemaand is met veel aanbiedingen.
"Supers durfden toen de prijzen niet te verhogen. Maar ook zonder dat effect kan je zeggen dat er nu sprake is van een trendbreuk. De boodschappen worden echt duurder."
Supermarkten moeten hun prijzen volgens de krant verhogen omdat de inkoopkosten ook steeds hoger worden. Fabrikanten krijgen te maken met hogere grondstofprijzen en berekenen dat door aan de winkels.
© ANP

Geen opmerkingen:

Een reactie posten