Enkele dagen geleden meldde ik op deze blog dat Unilever de prijzen van veel van zijn producten in China in april zou verhogen met 15 procent. Het Brits-Nederlandse bedrijf meldt nu daarvan af te zien.
Zijn de inkoopkosten, de reden voor de aangekondigde prijsverhoging, ineens spectaculair gedaald voor Unilever?
Nee. De reden is dat Unilever een telefoontje heeft gekregen. En niet zomaar een telefoontje, maar van het Chinese agentschap dat allerlei prijzen regelt. Of Unilever de prijsverhogingen zou willen afstellen (grote kans dat dat gesprek beeindigd is met ‘or else…’). Hoewel China zich graag afficheert een markteconomie te zijn, worden veel prijzen nog steeds centraal bepaald.
Centrale bank
Vandaag maakte de centrale bank van China bekend de rente te hebben verhoogd met 0,25 procentpunten naar 6,31 procent. Het is de vierde renteverhoging sinds oktober vorig jaar.
Daarnaast heeft de centrale bank meermaals de banken opgedragen meer geld in kas te houden, dus minder uit te lenen, om de groei van de geldhoeveelheid in toom te houden (te veel geld in omloop leidt vroeg of laat tot stijgende inflatie).
Prijscontroles, verhoging kasreserves bij banken, renteverhogingen, China probeert met allerlei middelen de inflatie, die waarschijnlijk boven de 5 procent ligt, in te dammen.
Schijnoplossingen
Prijscontroles zullen het inflatieprobleem echter niet oplossen. Zij kunnen hooguit de inflatie tijdelijk verhullen.
Als bedrijven te maken hebben met stijgende kosten maar die niet mogen doorberekenen, mag u drie keer raden wat het gevolg zal zijn. Inderdaad, lege schappen na enige tijd. Iets verkopen tegen de toegestane prijs levert namelijk vroeg of laat verlies op, doordat de kosten blijven stijgen.
Het alternatief is spullen op de zwarte markt te verkopen, tegen de op die markt geldende prijs. Die dan wel rekening houdt met vraag, aanbod en kosten. En dus hoger ligt dan de wettelijke prijs.
De centrale banken en de centrale banken alleen kunnen de inflatie terug in het hok krijgen. Hoe? Met renteverhogingen. Abonnees op mijn gratis maandelijkse nieuwsbrief hebben vorige maand uitgebreid kunnen lezen wanneer een centrale bank succesvol kan zijn met renteverhogingen in de strijd tegen de stijgende inflatie. Morgen verschijnt een sterk verkorte versie van die nieuwsbrief op deze blog, voor de niet-abonnees.
Terug naar Unilever. Gaat Unilever zijn shampoo en zeep op de zwarte markt aanbieden? Nee natuurlijk niet, dat doen vooral de lokale winkeliers, die moeten ergens van leven.
Unilever gaat blijkbaar de hogere kosten opvangen door genoegen te nemen met een lagere winstmarge in China. Goed nieuws voor de Chinese consument. Slecht nieuws voor iedereen die aandelen Unilever bezit lijkt me.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten