woensdag 1 september 2010

Probeert Tante Pos ons iets te vertellen?



Ik moest laatst een pakketje afhalen van het postkantoor. Terwijl ik in de rij stond te wachten op mijn beurt, viel mijn oog p enkele folders van TNT. In het bijzonder een daarvan trok mijn aandacht. ‘Onze postzegels krijgen een cijfer’ stond er met grote letters op te lezen.

Tante Pos doet dat om, naar eigen zeggen, frankeren makkelijker te maken. Want het is nu hopeloos ingewikkeld? Men koopt een postzegel en plakt die op de brief, meer is het niet. Maar dat is blijkbaar te ingewikkeld, vindt TNT. Daarom verdwijnt voortaan 0,44 (cent) van de postzegels voor een brief tot 20 gram binnen Nederland. Op de nieuwe postzegels komt nu een ‘1’ te staan. Die moet je hebben als je een brief wilt posten. Gaat de brief naar een Nederland adres, dan moet je een postzegel met onder ‘1’ het opschrift ‘Nederland’ hebben. Voor de rest van Europa moet je om eentje met ‘Europa’ erop vragen. En dan is er nog eentje voor de rest van de wereld. Is de brief zwaarder dan 20 gram, dan moet er een ‘2’ op de postzegel prijken.

Maar zou de echte reden niet een hele andere kunnen zijn, vroeg ik me af. Zoals elk bedrijf heeft TNT post een hekel aan het verhogen van prijzen. Of beter gezegd, aan de verontwaardiging daarover, want de prijsverhoging an sich juist Tante Pos natuurlijk altijd toe. Wat TNT niet mee zit is dat postzegels een zo vaak en door zo velen gebruikt product zijn, dat een stiekeme prijsverhoging niet mogelijk is. En het middel dat chocoladeproducenten of bedrijven die wasmiddelen aan de man brengen kan TNT niet gebruiken, namelijk iets minder qua inhoud tegen dezelfde prijs. TNT kan de postzegel kleiner maken wat het wil, maar zolang de prijs niet omhoog gaat, rinkelt de kassa niet extra. 

En dus moet het maar blijkbaar op een andere manier. De prijs helemaal van de postzegel halen is een schitterende oplossing. Mijn voorspelling is dat het niet lang zal duren voordat het duurder wordt een brief te versturen. Natuurlijk zullen de media daarvan berichten en zal er ook verontwaardiging zijn. Maar veel minder dan voorheen. Zo zit een mens nou in elkaar, als een prijsstijging niet al te zichtbaar wordt gemaakt – en een nieuwe postzegel waar ineens 0,50 op staat zou wel zichtbaar zijn  – dan is er ook veel minder ophef over.

Mijn verwachting is dat in de nabije toekomst veel meer bedrijven manieren zullen vinden om de prijzen te verhogen zonder dat dat duidelijk zichtbaar zal zijn. De overheid doet dat al. Iemand die een boete krijgt voor te hard rijden, ziet dat de hoogte van de boete onveranderd is gebleven. Toch moet je meer betalen, omdat de overheid sinds kort 6 euro administratiekosten in rekening brengt. Waar het op neerkomt natuurlijk is dat alle boetes hoger zijn geworden met 6 euro. Alleen noemt de overheid het niet zo. Het zijn administratiekosten he. Alsof die er voorheen niet waren. Meer transparantie is toe te juichen, maar ik dit geval zou het totale bedrag onveranderd moeten zijn en zouden de hardrijders slechts als extra dienst  een specificatie krijgen: dit is je boete en dit de administratiekosten. Als het totaalbedrag, wat hier het geval is, dan mag de overheid het beestje noemen wat die wil, maar het is niets anders dan een stiekeme prijsverhoging.

Ondertussen zullen door die acties de kosten van levensonderhoud stijgen. Het leven wordt duurder, zullen de mensen op straat zeggen. De inflatie stijgt, zal het uit de monden van economen klinken. En de overheid? Grote kans dat die hetzelfde zal roepen als na de komst van de euro in 2002: inflatie, inflatie welke inflatie?


1 opmerking: