Ik moest laatst een
pakketje afhalen van het postkantoor. Terwijl ik in de rij stond te wachten op
mijn beurt, viel mijn oog p enkele folders van TNT. In het bijzonder een
daarvan trok mijn aandacht. ‘Onze postzegels krijgen een cijfer’ stond er met
grote letters op te lezen.
Tante Pos doet dat om,
naar eigen zeggen, frankeren makkelijker te maken. Want het is nu hopeloos
ingewikkeld? Men koopt een postzegel en plakt die op de brief, meer is het
niet. Maar dat is blijkbaar te
ingewikkeld, vindt TNT. Daarom verdwijnt voortaan 0,44 (cent) van de postzegels
voor een brief tot 20 gram binnen Nederland. Op de nieuwe postzegels komt nu
een ‘1’ te staan. Die moet je hebben als je een brief wilt posten. Gaat de
brief naar een Nederland adres, dan moet je een postzegel met onder ‘1’ het
opschrift ‘Nederland’ hebben. Voor de rest van Europa moet je om eentje met
‘Europa’ erop vragen. En dan is er nog eentje voor de rest van de wereld. Is de
brief zwaarder dan 20 gram, dan moet er een ‘2’ op de postzegel prijken.
Maar zou de echte reden
niet een hele andere kunnen zijn, vroeg ik me af. Zoals elk bedrijf heeft TNT
post een hekel aan het verhogen van prijzen. Of beter gezegd, aan de
verontwaardiging daarover, want de prijsverhoging an sich juist Tante Pos
natuurlijk altijd toe. Wat TNT niet mee zit is dat postzegels een zo vaak en
door zo velen gebruikt product zijn, dat een stiekeme prijsverhoging niet
mogelijk is. En het middel dat chocoladeproducenten of bedrijven die wasmiddelen
aan de man brengen kan TNT niet gebruiken, namelijk iets minder qua inhoud
tegen dezelfde prijs. TNT kan de postzegel kleiner maken wat het wil, maar
zolang de prijs niet omhoog gaat, rinkelt de kassa niet extra.
En dus moet het maar
blijkbaar op een andere manier. De prijs helemaal van de postzegel halen is een
schitterende oplossing. Mijn voorspelling is dat het niet lang zal duren
voordat het duurder wordt een brief te versturen. Natuurlijk zullen de media
daarvan berichten en zal er ook verontwaardiging zijn. Maar veel minder dan
voorheen. Zo zit een mens nou in elkaar, als een prijsstijging niet al te
zichtbaar wordt gemaakt – en een nieuwe postzegel waar ineens 0,50 op staat zou
wel zichtbaar zijn – dan is er ook veel
minder ophef over.
Mijn verwachting is dat
in de nabije toekomst veel meer bedrijven manieren zullen vinden om de prijzen
te verhogen zonder dat dat duidelijk zichtbaar zal zijn. De overheid doet dat
al. Iemand die een boete krijgt voor te hard rijden, ziet dat de hoogte van de
boete onveranderd is gebleven. Toch moet je meer betalen, omdat de overheid
sinds kort 6 euro administratiekosten in rekening brengt. Waar het op neerkomt
natuurlijk is dat alle boetes hoger zijn geworden met 6 euro. Alleen noemt de
overheid het niet zo. Het zijn administratiekosten he. Alsof die er voorheen
niet waren. Meer transparantie is toe te juichen, maar ik dit geval zou het
totale bedrag onveranderd moeten zijn en zouden de hardrijders slechts als
extra dienst een specificatie krijgen:
dit is je boete en dit de administratiekosten. Als het totaalbedrag, wat hier
het geval is, dan mag de overheid het beestje noemen wat die wil, maar het is
niets anders dan een stiekeme prijsverhoging.
Ondertussen zullen door
die acties de kosten van levensonderhoud stijgen. Het leven wordt duurder,
zullen de mensen op straat zeggen. De inflatie stijgt, zal het uit de monden
van economen klinken. En de overheid? Grote kans dat die hetzelfde zal roepen
als na de komst van de euro in 2002: inflatie, inflatie welke inflatie?
Augustus 2014: je hebt gelijk gekregen.
BeantwoordenVerwijderen