zaterdag 25 september 2010

Inflatie steekt de Nederlandse grens over

Gelezen dit weekeinde in het Financieele Dagblad: ‘De prijzen van landbouwproducten op de wereldmarkt zijn de laatste weken explosief gestegen. Dat begint de Nederlandse consument te voelen in de portemonnee.’ Een brood kost in Nederland tussen 8 en 12 procent meer vergeleken met enkele weken terug. Reden: tarwe en andere granen stijgen al wekenlang in prijs, iets waaraan ik op deze blog al eerder gerefereerd heb (zie het blogstuk 'Voortekenen stijgende inflatie overal te zien' bijvoorbeeld, te vinden in het archief aan de rechter kant van de site).

Toen ik het stuk in het FD las, dacht ik meteen: daar hoort nog een zin bij. Namelijk, dat het veel slechtere nieuws is dat de pijn voor de Nederlandse consument nog veel erger zal worden.

En ja hoor, enkele regels later viel er te lezen dat de prijzen over enkele maanden nog verder zullen stijgen. Ook in de supermarkten, en wel met zo’n 10 procent. Bovendien blijft de schade niet alleen tot brood beperkt. Koffie, friet, suiker (in een paar maanden tijd + 50%!) en vlees, om maar enkele voorbeelden te noemen, worden ook duurder.

Op de wat langere termijn zullen bijna alle andere producten ook op het lijstje van spullen die duurder worden, prijken. Daar is geen ontkomen aan want een aantal belangrijke ontwikkelingen zullen de prijzen van heel veel spullen omhoog jagen de komende tijd.

Overigens, ik had onlangs een discussie met de hoofdeconoom van het Centraal Bureau voor de Statistiek, over hoe juist de inflatiecijfers van het CBS zijn. Kort gesteld vind ik dat die heel weinig met de werkelijkheid te maken hebben. Daaraan heb ik een heel hoofdstuk in mijn boek over hoge inflatie die we de komende jaren mee gaan maken, gewijd. De CBS-econoom hield uiteraard vol dat dat onzin was. Ben benieuwd of en zo ja, hoe snel, de officiële inflatie straks stijgt wanneer alles duurder wordt (over die cijfers schrijf ik binnenkort meer hier op inflatieblog).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten