woensdag 5 januari 2011

Kan voedsel nóg duurder? Zeker!

In mijn boek Het inflatiespook – waarom de inflatie in Nederland zal toeslaan en hoe u uw vermogen kunt beschermen heb ik uitvoerig omschreven waarom de inflatie de komende jaren behoorlijk zal stijgen.

Een van mijn argumenten was dat voedsel duurder zal worden, om een aantal redenen. De vraag ernaar zal stijgen doordat er meer mensen op deze Aarde rond zullen lopen (en we hebben het over miljarden aanwas). Bijna al die nieuwe mensen zullen geboren worden in opkomende landen (in het Westen gaan veel landen juist miljoenen inwoners verliezen door de vergrijzing). Dat betekent dat die mensen allemaal ook stukken rijker zullen zijn, omdat de economische groei in die landen hoog was, is en zal blijven.

Meer mensen die welvarender zijn, betekent dat de vraag naar onder meer voedsel en water enorm gaat stijgen.

Dat op zich hoeft niet tot prijsstijgingen te leiden. Als het aanbod mee zou kunnen groeien, hoeft het allemaal niet duurder te worden (de prijzen kunnen dan zelfs dalen). Maar het aanbod zal achterblijven, door uitputting, verlies van landbouwareaal en verstedelijking (waar je nieuwe flats, kantoren en wegen op wilt bouwen kun je niet tegelijkertijd landbouw blijven bedrijven).

Zo bezien denk ik dat de prijsstijgingen waar nu veel over geschreven wordt, slechts het begin zijn. Eerder deze week meldde de Voedsel en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties dat de voedselprijzen tot nieuwe hoogtes zijn gestegen. Kunt u zich nog de voedselprijscrisis van 2008 herinneren? Met betogingen, zelfs dodelijke slachtoffers en het omvallen van minstens twee regeringen in de wereld? Voedselprijzen nu zijn hoger dan toen (kijk hier voor een overzicht op de site van rtlz.) !

We moeten ons voorbereiden op een toekomst waarin een broodje gezond of een frietje veel duurder zal zijn dan nu het geval is. Zoals ik al zei ga ik veel uitvoeriger op dit en andere factoren die de inflatie zullen aanjagen in mijn boek. Voor beleggers betekent dit dat beleggen in bedrijven die iets met landbouw te maken hebben (productie, transport, opslag) zeer lucratief kan zijn. Idem voor water.

De gevolgen op de korte termijn kunnen zijn sociale onrusten in opkomende en ontwikkelingslanden. Maar ook tussen landen. Bijvoorbeeld omwater. Toen ik tijdens mijn lezing op de jaarlijkse Dag van de Belegger in de Amsterdamse RAI eind november 2010 het voorbeeld van een rivier noemde die ontspringt in China maar doorstroomt naar India, waar tientallen miljoenen mensen van afhankelijk zijn én die China wil indammen, was dat voor iedereen onbekend! Twee landen die samen goed zijn voor 2,5 miljard mensen, beide nucleaire wapens hebben en enorme legers, sturen soldaten naar die regio omdat de spanningen er oplopen. India ziet de bui, of beter gezegd de droogte, al hangen. Een escalatie zou gevolgen hebben op allerlei gebieden, niet in de laatste plaats op de financiële markten. En beleggers hebben er geen weet van!

Om daarin te voorzien ben ik het genoemde boek gaan schrijven en heb ik deze blog gestart.

1 opmerking:

  1. http://nos.nl/artikel/209879-rellen-in-algiers-over-hoge-voedselprijzen.html#

    BeantwoordenVerwijderen