maandag 3 januari 2011

Lage groei en stijgende inflatie geen onmogelijke combinatie

In mijn boek Het inflatiespook heb ik onder meer aandacht besteed aan een aantal dingen die door veel economen als vanzelfsprekend worden gepresenteerd maar dat in werkelijkheid niet zijn. Zoals bijvoorbeeld dat een dalende / lage economische groei of zelfs een recessie, gepaard gaat met dalende prijzen of zelfs deflatie.

Al eerder heb ik op deze site daar over geschreven. Vandaag kwam ik dit bericht van het ANP tegen en wilde ik het u niet onthouden.

MADRID - Het leven voor de Spanjaarden is vorig jaar een stuk duurder geworden. De inflatie in het land klom in december met 2,9 procent vergeleken met dezelfde maand een jaar eerder, het hoogste niveau sinds oktober 2008.

Dat heeft de Spaanse overheid maandag bekendgemaakt.

De inflatie werd vooral aangejaagd door hogere prijzen voor tabak en autobrandstoffen. De consumentenprijzen stijgen al gestaag sinds november 2009, ondanks de zwakke economische groei. Daarvoor waren de consumentenprijzen acht maanden op rij gedaald.
De Spaanse economie kwam in het derde kwartaal van 2010 tot stilstand, na twee kwartalen van voorzichtige groei.

Bron en ©: ANP 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten