dinsdag 19 augustus 2014

Toenemende macht en invloed centrale banken gevaarlijke ontwikkeling



De belangrijkste centrale bank ter wereld is de Amerikaanse Fed. Hoewel er centrale banken zijn die ouder zijn, is de oprichting van de Fed eind 1913 dan ook, in mijn ogen, te zien als het begin van het tijdperk van de centrale banken. Dit betekent dat de mensheid inmiddels een eeuw lang in dat tijdperk heeft doorgebracht. Een voor de hand liggende vraag is of het een succes is geweest. Dat was voor mij de reden boek Geldmoord te schrijven. Kort samengevat: de centrale banken hebben grandioos gefaald (voor bewijsmateriaal, analyse en betoog verwijs ik naar Geldmoord). 

In dit stuk gaat het mij om een andere zaak, die er wel mee in verband staat. In mijn ogen is het niet overdreven om te stellen dat de centrale banken boven de wet staan. Voorbeelden zijn er legio. Bestuursleden kunnen bijvoorbeeld nauwelijks ontslagen worden, zelfs als de centrale bankiers er een potje van maken, is er niemand die hen weg kan sturen. Onlangs hebben we daar een prachtig voorbeeld van gezien. 

In de zomer van 2012 is bekend geworden dat Amerikaanse en de Europese banken op grote schaal de zogeheten Libor-rente gemanipuleerd hebben. Liborrente is de rente die gebruikt wordt in bijna alle leningen. Er zijn veel aanwijzingen dat de centrale bankiers in Washington, New York en Londen er niet alleen van af wisten maar de manipulatie aangemoedigd hebben. Toch zijn zij buiten schot gebleven bij alle onderzoeken ernaar. Alleen als de centrale bankiers bij wijze van spreken iemand vermoorden of een soortgelijk vergrijp plegen, kunnen er maatregelen worden genomen. Maar dat is geen ontslag.

In de statuten van de Europese Centrale Bank bijvoorbeeld valt in artikel 11.4 te lezen dat als een bestuurslid ‘schuldig wordt bevonden aan een ernstig vergrijp, het Europese Hof hem verplicht met pensioen kan sturen’. ‘Met pensioen’ is uiteraard geen ontslag, maar kan zelfs als een beloning worden gezien: een zeer royaal pensioen voor de rest van zijn leven! Bovendien kan het Hof niet zelf overgaan tot pensionering. Nee, het Hof mag daarover beslissen alleen wanneer het bestuur van de ECB het Hof daarom verzoekt. De benoeming van bestuurders van de centrale banken is overigens vaak handjeklap, waarbij de zittende bestuurders veel te zeggen hebben over wie hun nieuwe collega wordt. Daarnaast leggen de centrale banken in de praktijk geen verantwoording af aan wie dan ook. Op papier is het allemaal prima geregeld, maar in de praktijk komt er heel weinig van terecht.

Neem de ECB. Formeel gezien legt de president vier keer per jaar verantwoording af voor het Europees Parlement. Die bijeenkomsten zijn echter in de praktijk een soort verering van het hoofd van de ECB. Wordt zijn evenknie in de VS vaak op zijn minst op de korrel genomen in het Amerikaanse parlement met lastige vragen, in het Europees Parlement is daar geen sprake van. Die verantwoording stelt ook niets voor, omdat er niets zou gebeuren, zelfs als het voltallige Europese Parlement zou concluderen dat de ECB totaal heeft gefaald. De bestuurders zijn immers niet weg te sturen.

De ECB is geen uitzondering met zijn de facto immuniteit voor wat dan ook, zelfs het grove falen. In de wereld van de centrale banken is dat een regel. In de Verenigde Staten opereert de Fed bijvoorbeeld achter stevig gesloten deuren. Elke vraag om informatie en/of uitleg wimpelt de bank af door te schuilen achter zijn onafhankelijke status en vertrouwelijke activiteiten. De Fed zelf bepaalt wat de bank aan informatie vrijgeeft, in welke vorm en wanneer, wat er in de praktijk op neerkomt dat er nauwelijks informatie komt, waar je als buitenstaander bovendien niets mee kunt. Hoe ver de Fed gaat, bleek in 2001. 

Toen kwam aan het licht dat de centrale bank in 1995 is begonnen met het vernietigen van de uitgebreide notulen van de vergaderingen van het bestuur, inclusief de gegevens over het stemgedrag van elke bestuurder. Ook besloot de Fed dat voortaan alleen de door het bestuur goedgekeurde, lees gecensureerde, notulen openbaar zullen worden gemaakt. De bestuurders kregen de instructie veel gevoelige discussies buiten de officiële vergaderingen te houden en die tijdens de gezamenlijke lunches te voeren, wanneer niets genotuleerd wordt.

Zo veel macht geconcentreerd in een instelling die ons dagelijks leven sterk beïnvloedt (uw hoogste uitgave elke maand, namelijk de hypotheekaflossing en -rente of de huur, is afhankelijk van het rentebeleid van de ecb, net als wat u met uw salaris kunt kopen), waarvan de bestuurders niet gekozen zijn en die in de praktijk geen verantwoording hoeft af te leggen en waar geen ontslagen kunnen vallen, ongeacht wat men doet of veroorzaakt, is principieel onjuist en zeer ongewenst.

Of zoals Milton Friedman het ooit verwoordde: “Any system which gives so much power and so much discretion to a few men, so that mistakes — excusable or not — can have such far reaching effects, is a bad system. It is a bad system to believers in freedom just because it gives a few men such power without any effective check by the body politic.”

Regelrecht angstaanjagend is het dan ook dat de invloed en de macht van de centrale banken sinds het begin van de huidige crisis alleen maar toegenomen is! In de eurozone bijvoorbeeld wordt de ECB nu ook de toezichttsaar. 

Politici, economen en centrale bankiers hebben het om de haverklap over allerlei structurele hervormingen die nodig zijn. Maar een van de belangrijkste, daar hoor ik nooit iemand over, namelijk over het structureel hervormen van de centrale banken. Het experiment met centrale banken die over de waarde van ons geld waken, is faliekant mislukt. Zowel de macht als de invloed van de centrale banken moeten daarom kleiner worden. Veel kleiner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten