vrijdag 20 mei 2011

Is kerninflatie dan eindelijk voltooid verleden tijd?

Regelmatige bezoekers van inflatiespook.nl hebben de kans gehad meer dan een keer mijn tirade over de kerninflatie te lezen, een maatstaf die vooral de Amerikaanse Fed gebruikt. Ik heb steeds betoogd dat kerninflatie een gedrocht is.

Vandaar dat ik blij was onlangs een toespraak te lezen van James Bullard, president van de regionale centrale bank in St. Louis (VS). Bullard, die ik overigens een keer ontmoet heb voordat hij President zou worden op een wetenschappelijke conferentie maar dat even ter zijde, vindt dat de Fed kerninflatie maar moet laten vallen en moet kijken naar de headline inflatie. Daarin zitten, in tegenstelling tot de kerninflatie, energie- en voedselprijzen. Laat die nou net enorm gestegen zijn.

Ik hoop dat het nu eindelijk voorbij zal zijn met de krankzinnige berichten uit de Fed, in de zin dat er geen inflatie is of in ieder geval dat de inflatie niet hoog is. Verschillende Fed-bestuurders, met de voorzitter Ben Bernanke voorop, konden dat soort dingen met droge ogen roepen omdat ze louter keken naar de kerninflatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten