vrijdag 6 september 2013

Den Haag leg de lage rente NU vast!



De rit omlaag in de Nederlandse lange rentes duurde jaren en was behoorlijk. De toonaangevende tienjarige rente zakte van ruim 4 procent naar ca. 1,5 procent in mei dit jaar. Sinds de aankondiging van de Fed, de Amerikaanse centrale bank, zijn de lange rentes in de hele wereld aan het stijgen. De Nederlandse tienjarige rente is geen uitzondering: die is inmiddels tot 2,5 procent opgeklommen.

Het ziet er sterk naar uit dat de periode van almaar dalende lange rentes voorbij is en dat de nieuwe trend opwaarts is gericht. Dit zou niet vreemd zijn. Het opkopen van de Amerikaanse staatsobligaties heeft de lange rentes in de Verenigde Staten behoorlijk omlaag gedrukt. Aangezien de Duitse en de Nederlandse rente zeer nauw gecorreleerd zijn met de Amerikaanse én door de vlucht naar veiligheid als gevolg van de eurocrisis, is ook de Nederlandse rente sinds 2009 behoorlijk gedaald. Nu die deksel van de lange rentes lijkt te verdwijnen, is het niet meer dan logisch dat de lange rentes stijgen. 

Daarnaast is er het feit dat de staatsschuld van Nederland blijft stijgen terwijl economische vooruitzichten slecht zijn. Kredietbeoordelaars wijzen daarop en zeggen dat als dat aanhoudt, de Nederlandse kredietwaardigheid verlaagd zal worden. Op termijn zorgt dat voor hogere rente.

De Nederlandse tienjarige rente is opgelopen van 1,5 naar 2,5 procent. Dit kunnen de eerste stappen zijn op weg naar het normaliseren van de rente is. Het normale niveau voor de Nederlandse tienjarige rente in de moderne geschiedenis is circa 4 tot 6 procent. Normaliseren van de rente zou dus minstens een verdubbeling ten opzichte van het huidige niveau betekenen! Dat is onder de voorwaarde dat bijvoorbeeld beleggers niet op een nog grotere schaal angst krijgen voor stijgende inflatie in de toekomst. In dat geval kan de tienjarige Nederlandse rente nog hoger uitkomen.

De kans op een verdubbeling zo niet nog hardere stijging van de lange rentes in Nederland is zeer slecht nieuws voor de tot hun oren in schulden verkerende huishoudens maar ook voor de Nederlandse overheid. Ruwe berekeningen laten zien dat één procentpunt stijging van de lange rentes, de Nederlandse staat ruim 3 miljard euro aan extra rentelasten kan kosten.

De gemiddelde looptijd van de Nederlandse staatsschuld is iets meer dan 7 jaar. Dit betekent dat als Nederland zijn totale staatsschuld met één obligatie zou financieren, die een looptijd van 7 jaar zou hebben. Er is heel wat voor te zeggen voor Den Haag om die looptijd te verlengen. Met andere woorden, de Nederlandse Staat zou er goed aan doen deze mogelijk laatste kans te gebruiken de lange rentes, die nu nog steeds naar historische maatstaven laag is, vast te leggen voor jaren, zo niet decennia.

Dat kan de Staat doen door de komende tijd meer staatsobligaties met een looptijd van 30 jaar te verkopen. Maar ook door schatkistpapier met een looptijd van 50 jaar of zelfs langer op de financiële markten te verkopen. Ongebruikelijk zou dit niet zijn, internationaal gezien. Veel landen geven al zulke ultra langlopende staatsobligaties uit en zijn van plan hun aanbod uit te breiden. Frankrijk geeft obligaties uit met een looptijd van 50 jaar net als Groot-Brittannie. Het laatste land overweegt staatsobligaties met een looptijd van 100 jaar of zelfs de zogeheten perpetuals, obligaties die nooit afgelost worden, uit te geven. De Mexicaanse overheid financiert zich al met staatsobligaties met een looptijd van een eeuw en ook China, Japan en Oostenrijk verkopen staatsobligaties met een looptijd van een halve eeuw. Dat zijn overigens allemaal landen die géén Triple A kredietscore hebben, zoals Nederland.

Twee mogelijke tegenwerpingen zijn dat de belegger er niet op zit te wachten en dat de rente op de leningen met een looptijd van 30 of 50 jaar hoger zou zijn dan die op leningen met een kortere looptijd.  De eerste is, zeker in Nederland, een academisch gevaar. Tot de belangrijkste kopers van zeer langlopende Britse en Franse staatsobligaties behoren de Nederlandse pensioenfondsen. Logisch, zij proberen altijd de looptijd van hun verplichtingen te matchen aan de looptijd van hun beleggingen.

De ervaring van die landen die 50-jarige staatsobligaties verkopen laat zien dat die rente doorgaans láger is dan de rente op korterlopende staatsobligaties. Dit lijkt vreemd maar is het niet. Immers het aanbod ervan is beperkt en de vraag van institutionele beleggers, zoals de Nederlandse pensioenfondsen, zeer groot. De Nederlandse pensioenfondsen zouden heel graag Nederlandse 50-jarige staatsobligaties kopen in plaats van Britse of Franse.

De algemene doelstelling van het Ministerie van Financiën bij het financieren van de Nederlandse staatsschuld is dat ‘schuldfinanciering tegen zo laag mogelijke rentekosten met een acceptabel risico voor de begroting’ moet geschieden. Het vastleggen van de nu nog steeds naar historische maatstaven zeer lage rente, zou prima passen in dat mandaat. Zeker omdat met het vastleggen van de lage lange rente de renterekening voor de toekomstige generaties lager zou zijn dan die anders zeer waarschijnlijk zou uitpakken. Bovendien is het zo dat bij een langere gemiddelde looptijd het minder urgent is voor Nederland om op de korte termijn stevig te bezuinigen. Immers, stijging van de lange rentes leidt niet meteen tot een veel hogere renterekening. De hogere koopkracht die het gevolg kan zijn, zou de Nederlandse huishoudens de ruimte geven de private schuldenberg te reduceren.

Kers op de taart zou zijn als de Staat een groot deel van die nieuwe 30-jarige en 50-jarige staatsobligaties ook zou indexeren aan de inflatie, dat wil zeggen dat de rente erop afhankelijk zou zijn van de Nederlandse inflatie. Hoe hoger de inflatie, hoe hoger de rente. De Nederlandse pensioenfondsen zouden een droom van een belegging hebben, gelet op hun wens de duur van de verplichtingen te matchen aan de duur van de beleggingen én hun streven naar jaarlijkse indexatie van pensioenaanspraken aan de inflatie. De Staat zou ermee een krachtig signaal afgeven niets te zien in hogere inflatie en veel minder geneigd zijn maatregelen te nemen, zoals verhogingen van allerlei belastingen en heffingen. Immers, die stuwen de inflatie op en zorgen er zo voor dat de rentelasten stijgen.

Tot slot zou de wens van Den Haag dat pensioenfondsen meer beleggen in Nederland, vervuld worden. Het is zelfs denkbaar staatsobligaties met een looptijd van 30 of 50 jaar uit te geven voor een specifiek doen, bijvoorbeeld investeren in groene energie, onderwijs en infrastructuur. Via die weg kunnen de pensioenfondsen daaraan bijdragen zonder dat dat ten koste hoef te gaan van hun verantwoordelijkheid richting de deelnemer, namelijk zorgen voor voldoende rendement op beleggingen.  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten