donderdag 27 oktober 2011

Pensioenleed pas begonnen

Dat de Nederlandse pensioenfondsen in problemen verkeren, was al lang bekend. De ergste financiële en economische crisis sinds de Grote Depressie bijna een eeuw geleden bespaart niets en niemand. De deelnemers merkten er echter weinig tot niets van.

Als er al invloed was op de maandelijkse pensioenuitkeringen, dan viel slechts de zogeheten indexatie weg, de jaarlijkse aanpassing aan inflatie. Dat vond bijna niemand erg. De pijn was betrekkelijk klein en bovendien zou het niet voor het eerst zijn dat de inflatie niet gecompenseerd werd. Vroeger gebeurde dat regelmatig. Alle pensioenfondsen maakten de zo opgelopen schade na enkele jaren altijd goed.

Nu een aantal zwaarst geraakte pensioenfondsen van de toezichthouder De Nederlandsche Bank en minister Henk Kamp de uitkeringen zelf moet verlagen, beginnen de deelnemers pijn te voelen. Dat geldt vooral voor de gepensioneerden. Werkenden lijden ook schade, maar merken dat niet meteen. Zij zien alleen op papier de opgebouwde rechten afnemen, maar dat is voor veel mensen heel abstract.

Wie echter denkt dat met een afstempeling van enkele procenten voor een bepaalde tijd de pijn geleden zal zijn, komt straks van een koude kermis thuis. Hetzelfde geldt met een jaar extra die de minder hard geraakte fondsen van DNB en minister Kamp hebben gekregen om uit de problemen te komen. Dit is namelijk pas het begin van grote problemen voor alle Nederlandse pensioenfondsen.

Werkenden, gepensioneerden, beleggingscomités en besturen van de Nederlandse pensioenfondsen moeten zich realiseren dat de omgeving waarin pensioenfondsen opereren aan het veranderen is.

De Nederlandse pensioenfondsen komen uit een tijdperk waarin de economische groei hoog tot zeer hoog was. Hetzelfde gold voor rendementen op beleggingen. Daarnaast stroomden er elk jaar weer meer mensen de arbeidsmarkt op dan dat er weggingen met pensioen. Tot slot was de inflatie decennialang bijzonder laag.

De huidige crisis zorgt voor permanente schade aan economische motoren. Een groot deel van de hoge economische groei in de jaren en decennia van vóór de crisis, is niet ontstaan door bloed, zweet en tranen maar doordat velen grote sommen geld leenden en uitgaven. Nu de schulden te zwaar zijn geworden moeten ze afgelost worden voordat de economieën verder kunnen.
Aflossen van schulden is uiteraard exact het tegenovergestelde van schulden aangaan en drukt dus de economische groei omlaag. Aangezien de schulden zeer hoog zijn en de consument zijn inkomen nauwelijks ziet stijgen, zal dat proces jarenlang duren.

Hoge economische groei zorgde in de jaren voor de crisis enerzijds voor almaar stijgende winsten bij bedrijven en anderzijds tot een euforische stemming op de beurzen. Risico was bijna een relikwie geworden. Inmiddels is risico weer helemaal terug bij beleggers en op de financiële markten. Net zoals de pendulum voor de crisis te ver naar de kant van ´geen risico´ gekomen was, zal die nu enige tijd te veel naar de kant van ´groot risico´ uitslaan, wat slecht nieuws is voor toekomstige rendementen op de beurzen. Zeker omdat tegelijkertijd de structureel lage economische groei de bedrijfswinsten omlaag drukt.

Alsof dit allemaal niet erg genoeg is voor de Nederlandse pensioenfondsen, is de vergrijzing ook begonnen. Volgens het CBS vergrijst Nederland sinds 2011 in versneld tempo. Voor pensioenfondsen betekent dit iets waar ze niet aan gewend zijn: er verlaten meer mensen de arbeidsmarkt dan dat er op komen.
Het gevolg is enerzijds dat er meer geld uitgekeerd moet worden en anderzijds dat er minder geld binnenkomt van werkenden dan wat er uitgekeerd wordt aan pensioenen. Kortom, er stroomt geld weg bij de pensioenfondsen. Dat is geen tijdelijk maar een structureel fenomeen.

Als klap op de vuurpijl dreigt de inflatie dit decennium structureel te stijgen en aanzienlijk hoger te liggen dan we allemaal, pensioenfondsen incluis, gewend zijn geraakt sinds de jaren tachtig. Vorig jaar heb ik in mijn boek Het inflatiespook uitvoerig de bronnen van die toekomstige hoge inflatie beschreven. Indexatie verlenen aan deelnemers was voor de Nederlandse pensioenfondsen een koud kunstje, met een jaarlijkse inflatie van gemiddeld 2 procent, zeer hoge rendementen en het feit dat er meer geld de kassen van pensioenfondsen binnenkwam dan dat er uit ging.

Vanaf nu wordt dat zo goed als onmogelijk. Huidige en toekomstige gepensioneerden moeten erop rekenen
dat de hoogte van hun pensioen omlaag zal gaan, maar ook dat de premies om dat lagere pensioen überhaupt mogelijk te maken, zal moeten stijgen de komende jaren.

Pensioenfondsen kunnen de leed verzachten door in te spelen op toekomstige ontwikkelingen. Cruciaal daarvoor is het dat besturen en beleggingscomités zich voortdurend laten voorlichten over economische ontwikkelingen om zo in staat te zijn de grote gevolgen van de huidige crises op de financiële markten en economieën op de middellange en lange termijn in kaart te brengen en dus daarop te anticiperen.

7 opmerkingen:

  1. 'Back to Mesopotamia' PDF. Berlijnse Boston Consulting Group. Ondersteunt dit verhaal en nog veel meer bruikbare data.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Indien de Centrale Bank minder rigide en administratieve maatregelen had genomen en de lange rekenrente op 4% had gehouden waren pensioenfondsen nu veel beter gepositioneerd.
    Als ons ook de hoge rente uit zuidelijke landen bereikt zal, buitengewoon cynisch, ook de dekkingsgraad van pensioenfondsen als een speer naar boven gaan.
    Kortom er is veel bangmakerij rond al dat pensioengeld.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. En dan die komende inflatie. inkomens en pensioenen groeien voorlopig niet. Kosten voor burgers nemen de komende jaren toe. Overheden in Nederland en Europa bezuinigen drastisch. Tevens financieren overheden banktekorten en andere tekorten. Dus komende jaren recessie en zelfs voor de jaren 2012 en 2013 meer kans op deflatie als overheden dezelfde laksheid vertonen als nu. Consumentenprijzen blijven dalen in 2012 en 2013.
    Overleg in duitsland, Finland, Nederland, Oostenrijk van niet politici om een 2e verdedigingslinie op te werpen door de huidige euro te vervangen door een Neuro voor degelijke noord-Europa staten en een Zeuro voor labielere zuidelijke landen.
    Werknemers en gepensioneerden nog even geen angsten.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Tenslotte de hypotheken. Volgens ING bank hebben 55 plussers in Nederland een overwaarde in huizen van 69 miljard. Het is onmogelijk die overwaarde in een opeethypotheek op te nemen. Dus is het alternatief: verkopen en dan zijn er nog meer onverkoopbare huizen op de markt. Of het huis niet meer onderhouden en op lange termijn verkrotting. En geen bevordering van werkgelegenheid omdat onderhoud wordt geminimaliseerd. Ook geen bevordering van consumptie want je kan je stenen niet opeten.
    Kortom verstarring. Volstrekt onbegrijpelijk temeer omdat deze ouderen merendeels gegarandeerde inkomens hebben en al zouden ze lage aftrekmogelijkheden hebben, hebben ze nog altijd hun overwaarde. Ook kunnen ze eventuele hypotheken nog 20 jaar aftrekken. Meer zekerheid kan een bank niet krijgen. Zeker als je hun huidige beleggingen bekijkt. Overheid en financiele wereld kijkt weg. Wie is hier de weg kwijt?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En die waarschuwende vinger naar gepensioneerden zou met een gerichte bazooka op de overheid kunnen worden beantwoord.

    Immers elke dag wordt het belastinggeld hier met bakken over de railing gestort.
    4,8 miljard per jaar zonder controle naar studenten. En allerlei mogelijkheden om aflossing(deels) te voorkomen.Subsidies aan liefdadige instellingen zonder dat de burger inspraak heeft.
    Subsidies aan Cultuur, natuur, immigratie instellingen, milieuinstellingen, radio en tv, ontwikkelingshulp, vage semi-overheidsinstellingen enz. enz. Te weinig efficiency bij overheids en semioverheidsbedrijven.
    Een gezondheidszorg met te veel regels en te weinig controlemogelijkheden van de burger op hun rekeningen. Doorgeschoten hulpverlening.
    Te veel wetgeving en daarna te veel gedogen. Burgerlijke ongehoorzaamheid als gevolg. Met konsekwenties voor veiligheid.
    Kortom te veel nonchalance met geld.
    En dan waarschuwen voor pensioenen en inkomens?
    Eerst de hand in eigen boezem steken en in eigen huis naar oplossingen zoeken. En NIET direct die burger aanspreken. Het is dezelfde overheid die ons altijd maar weer aanspreekt op de konsekwenties en zelf machteloos blijkt in adequaat beleid, laat staan taakuitvoering.
    Ons vertrouwen in u is tanende: vertrouwen komt te voet en gaat te paard.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De democratie in Nederland en Europa is verwaterd. Eenmaal per 4 jaar verkiezingen, daarna mond dicht.
    In Nederland worden politici gekozen uit 2,4% van de bevolking die lid is van een partij. Je kan dan raden wat de gemiddelde kwaliteit van je vertegenwoordigers is.Chubjes kwaliteit.
    Daarom meer inspraak van burgers bij beslissingen van de overheid die ons allen als burger langdurig raken.Via voorlichting door polieke partijen en deskundigen en daarna referenda.
    Ook benoeming van ministers, staatssecretarissen enz. buiten het partijcircuit. Zoals nu ook al plaats vind in gemeenten bij benoeming van wethouders. Geen levenslange benoemingen in rechterlijke macht etc., maar termijnbenoemingen.
    Kortom meer openheid, directe invloed, gebruik nieuwe media. Maar nu eerst afbraak van oude waarden die tot verstarring leiden en dat kan helaas alleen via chaos en wanorde en zo mogelijk via een min of meer vreedzame revolutie.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Advies: Lees het boek van Flip de Kam &Frans Nypels (ongeveer 1995) De Tijdbom
    !995: Zeg dus niet dat "We het niet gewten hebben".

    BeantwoordenVerwijderen